این در حالی است که دولت از نیمه سال گذشته اقدام به اجرای بسته خروج از رکود کرد و در این راستا، در مرحله اول 2650 میلیارد تومان تسهیلات به فروش اقساطی خودرو اختصاص یافت. طرحی که انتقادات زیادی را به همراه داشت اما مسئولان دولتی به دفاع تمام قد از آن پرداختند.

گروه اقتصاد - رجانیوز: در حالیکه حسن روحانی مدعی بود با توافق هسته ای، کارستان کرده و اقتصاد کشور را زیر رو می کند و رفاه را به ارمغان خواهد آورد؛ پس از یک سال از امضای برجام، سقوط سهام خودروسازان را در بورس شاهدیم که نه تنها پس از یکسال از برجام به سود‌دهی نرسیده اند بلکه دو برابر سال قبل بدهی به بار آورده اند تا مردم بیشتر از پیش طعم تلخ مدیریت لیبرالی اعتدالی را بچشند.

به گزارش رجانیوز؛ روزهای پایانی سال قبل، خودروسازان با وعده همکاری با فیات و بنز و دیگر بزرگان خودروسازی دنیا رشد بیش از 100 واحدی روزانه را در بورس موجب شدند، ولی پس از گذشت 4 ماه از سال و مشخص شدن پوچ بودن آن وعده ها، نه تنها خود در سراشیبی سقوط افتاده اند، بلکه در افت شاخص بورس نیز تاثیر جدی گذاشتند.

مشخص شدن پوچ بودن وعده ها و ارائه حساب های مالی سال 94، وضعیت بسیار بدی را برای سهام داران ایران خودرو و سایپا ایجاد کرده است.

گزارش‌های مالی ایرانخودرو در آستانه مجمع از بدهی‌های سنگین مالی شركت‌های خودروساز پرده برداشت. همشهری در گزارشی اعلام کرد براساس آخرین اطلاعات مالی تلفیقی شركت ایران‌خودرو كه در سامانه اطلاعات ناشران بورس موسوم به كدال، منتشر شده است گروه ایران‌خودرو در سال‌جاری نه‌تنها سود نكرده است بلكه 2300 میلیارد تومان زیان هم در كارنامه‌اش ثبت شده است، زیان عملكرد این شركت در سال مالی جاری 92درصد بیشتر از سال مالی قبل بوده است. شركت ایران خودرو با 1200میلیارد تومان زیان حساب‌های مالی سال93 را بست به این ترتیب اكنون زیان انباشته ایران‌خودرو به بیش از 3هزار میلیارد تومان رسیده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد كه در برخی از روز‌ها بیش از 40درصد از معاملات بورس به سهام شركت‌های خودروساز اختصاص داشت و سهامداران به امید سودآور بودن، سهام خودروساز‌ها را می‌خریدند اما براساس صورت‌های مالی تلفیقی، زیان هر سهم ایران خودرو در سال مالی 94 بیش از 80 تومان است.

طبق آمار وزارت صنعت در سال گذشته 976 هزار و 836 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با تولید سال 93 با کاهش 13.7 درصدی همراه بوده است. این در حالی است که تولید خودرو در سال 93 نسبت به 92 با رشد 53.4 درصدی همراه شده بود و تشدید رکود در صنعت خودرو آمارهای دو سال قبل را بار دیگر تضعیف کرده است.

در سال 94، تولید سواری توسط سایپا به 328 هزار و 168 دستگاه رسید که کاهش 7.5 درصدی را نسبت به سال 93 نشان می‌دهد.

در سالی که پشت سر گذاشتیم، 40 هزار و 853 دستگاه وانت در سایپا تولید شد که نسبت به سال 93 کاهش 20 درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت هیچ مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوسی توسط گروه صنعتی سایپا تولید نشد.

به این ترتیب تولید انواع خودرو در کشور طی سال گذشته با رشد منفی همراه بوده و آمارها نشان‌دهنده تشدید رکود در صنعت خودرو به عنوان موتور محرک صنعت کشور است.

این در حالی است که دولت از نیمه سال گذشته اقدام به اجرای بسته خروج از رکود کرد و در این راستا، در مرحله اول 2650 میلیارد تومان تسهیلات به فروش اقساطی خودرو اختصاص یافت. طرحی که انتقادات زیادی را به همراه داشت اما مسئولان دولتی به دفاع تمام قد از آن پرداختند.

به نظر می رسد رکود موجود در بازار صنعت خودروسازی کشور را نیز در نوردیده، بطوریکه کاهش قدرت خرید مردم در دولت یازدهم موجب کاهش تقاضا و بطبع کاهش فروش این صنعت در کشور شده است. از سوی دیگر توافق هسته ای با 1+5 آنقدر ضعیف بود که حتی نتوانست خودروسازانی به غیر از خودروسازان فرانسوی (را که سالهاست در ایران فعالیت می کنند ) را تشویق به سرمایه گذاری در ایران کند.